Pembentukan Karakter Perspektif Ki Hajar Dewantara
DOI:
https://doi.org/10.33853/jm2pi.v2i1.483Keywords:
Character and character education.Abstract
This mini thesis aims to find out about, first, how the concept of character education in Ki Hajar Dewantara's perspective. Second, how is character formation in Ki Hajar Dewantara's perspective. The method used in this research is Library Research. Where this method uses two data sources, the first primary data source and the second secondary data source. The primary data sources are Ki Hajar's works of art and his thoughts, namely Education and Culture books. Secondary data sources, in the form of supporting information, namely books, documents, magazines, and articles and journals, other scientific works, written by other people. The conclusion of this study is the importance of a role in the environment. Where the environment and place are very important in shaping a child's character, this will make a child have a leadership spirit and help each other, so that a love for one's own culture grows in order to form the next generations of a good nation. The concepts used in his thinking are the among method, the tricenter of education, the trikon concept, education as a cultural process, and finally the concept of the Pancasila character. Meanwhile, the character building that Ki Hajar directs is by applying good examples or examples, making habits in terms of goodness.
References
Aeni, A. N. (2014). Pendidikan Karakter untuk Siswa SD dalam Perspektif Islam. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 50–58.
Cahyaningrum, E. S., Sudaryanti, & Purwanto, N. A. (2017). Vidya Samhita. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 206.
Dalyono, B., & Enny Dwi Lestariningsih. (2017). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah. Bangun Rekaprima, 3(3), 33–42.
Daryanto, & Suryati, D. (2013). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah (Bintoro (ed.); Satu). Gava Media.
Dianti, P. (2016). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Mengembangkan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(1), 58–68. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i1.2062
Fanny, A. M. (2020). : Jurnal Pendidikan Dasar Volume IV, Nomor 2, November 2020. Jurnal Pendidikan Dasar, IV(November). https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpd
Hendriana, E. C., & Arnold Jacobus. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Melalui Keteladanan Dan Pembiasaan. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(02), 249. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v3i02.1952
Hendrowati, T. Y., & Ari Suningsih. (2018). Mengapa Skenario Pembelajaran Perlu Pendidikan Karakter? International Journal of Community Service Learning, 2(1), 34. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v2i1.12889
Herman Syaiful. (2021). Ki Hadjar Dewantara Putra Keraton Pahlawan Bangsa (A. Vita (ed.); kedua). C- Klik Media.
Irwansyah, S. (2018). Pendidikan Karakter Dalam Konsep Pemikiran Pendidikan Ki Hajar Dewantara. 192–204.
Karakter, P. (2017). peduli dan.
Ki, D. H. (1961). Bagian Pertama Pendidikan. Majelis Luhur Persatuan Taman Siswa.
Ki, D. H. (1967). Bagian Kedua KEBUDAYAAN. Madjelis Luhur persatuan Taman Siswa.
Koesoema, D. (2007). Pendidikan Karakter : Berbasis Nilai & Etika di Sekolah (R. T. Sari (ed.); III). AR-AUZZ MEDIA.
Kristiawan, M., Andi, F., & Pratami, R. (2017). Prosiding seminar nasional 20 program pascasarjana universitas pgri palembang 25 november 2017. Ii.
Latif Yudi. (2020). Pendidikan Yang Berkebudayaan (T. Andi (ed.)). Gramedia Pustaka Utama.
Maisaro, A., Wiyono, B. B., & Arifin, I. (2018). Manajemen Program Penguatan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 302–312. https://doi.org/10.17977/um027v1i32018p302
Majid, A., & Dian Andayani. (2017). Pendidikan Karakter Persepektif islam (A. S. Wardan (ed.); Keempat). PT Remaja Rosdakrya.
Munawaroh, A. (2018). Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter. Pembentukan Anak Usia Dini : Keluarga, Sekolah, Dan Komunitas, 2(2), 15. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.363
Muthoifin, & Jinan, M. (2016). Kritis Pemikiran Karakter Dan Budi Pekerti Dalam Tinjauan Islam. 16, 167–180.
Nawe, S. (2018). Keteladanan sebagai kunci pembentukan karakter anak menurut ki hadjar dewantara skripsi. In Pembentukan Anak Usia Dini : keluarga, Sekolah, Dan Komunitas (Vol. 2).
Nazarudin, M. (2019). Pendidikan Keluarga Menurut Ki Hajar Dewantara Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam. In Amanah.
Nurwulandari, D. A. (2020). Metode modelling dalam proses pendidikan karakter pada anak (analisis surat Al-Ahzab ayat 21).
Omeri, N. (2015). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. Nopan Omeri, 9(manager pendidikan), 464–468.
Prasanti, D., & Fitrianti, D. R. (2018). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini: Keluarga, Sekolah, Dan Komunitas. Pembentukan Anak Usia Dini : Keluarga, Sekolah, Dan Komunitas, 2(1), 15.
Ramdhani Ali Muhammad. (2014). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Universitas Garut Fakultas Pendidikan Islam Dan Keguruan, 8(1), 31.
Ridhwan Saeful Deden. (2020). Konsep Dasar Pendidikan Islam (Sebuah Analisis Metode Qur’ani Dalam Mendidik Manusia) (Diah (ed.); Satu). PT Raja Grafindo Persada.
Rukhayati, S. (2020). Strategi guru PAI dalam membina karakter peserta didik SMK Al Falah Salatiga. 28–29.
Sari, M., & Asmendri. (2018). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA, 2(1), 15. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/naturalscience/article/view/1555/1159
Setiawan, A. (2014). Perinsip Pendidikan Karakter Dalam Islam. 14(1), 1–12.
Sita, A. (2018). Pendidikan karakter Ki Hajar dewantara. Madani.
Suhartono, W., Nina, H., Marihandono, D., & Yuda, T. B. (2017). Museum Kebangkitan Nasional Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Sukri, S., Handayani, T., & Tinus, A. (2016). Analisis Konsep Pemikiran Ki Hajar Dewantara Dalam Perspektif Pendidikan Karakter. Jurnal Civic Hukum, 1(1), 33. https://doi.org/10.22219/jch.v1i1.10460
Sultoni, A. (2016). Pendidikan Karakter Dan Kemajuan Negara Studi Perbandingan Lintas Negara. 42(1), 18–19.
Upik, N. E. D. (2012). KI HAJAR DEWANTARA bapak Pendidikan Indonesia (Pertama). Arti Bumi Intara.
Utami, S. W. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Kedisiplinan Siswa. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 4(1), 63. https://doi.org/10.26740/jp.v4n1.p63-66
Wahidin, U. (2018). Pendidikan Karakter Bagi Remaja. Pembentukan Anak Usia Dini : Keluarga, Sekolah, Dan Komunitas, 2(03), 15. https://doi.org/10.30868/ei.v2i03.29
Wardan, A. S. (Ed.). (2017). Pendidikan Karakter Perssepektif Islam. 108–109.
Wiliandani, A. M., Wiyono, B. B., & Sobri, A. Y. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar (Vol. 4, Issue 3).