STRATEGI GURU AKIDAH AKHLAK DALAM MEMBENTUK KARAKTER RELIGIUS SISWA

Authors

  • Cindy Febrianti Universitas Cendekia Abditama

DOI:

https://doi.org/10.33853/jm2pi.v4i2.757

Keywords:

Morals Teacher Strategy, Religious Character, Students

Abstract

The purpose of this research is to find out the teacher's strategy of Akidah Akhlak in Forming the Religious Character of Class VIII Students of MTS Riyadul Muta'alimin Panongan Tangerang. This type of research is qualitative. The research subjects were educators and students of class VIII MTS Riyadul Muta'alimin Panongan. Data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. Data analysis using descriptive analysis. Data validation uses the triangulation method. The results of the study show that the Aqidah Akhlak teacher's strategy in forming religious character in students includes the teacher forming self-awareness in students of the importance of having a religious character, the teacher accustoming students to implementing strategies for forming religious spiritual character, and the aqidah moral teacher also provides examples and habits about religious character inside and outside the classroom. This is because not all parents of students understand and want to supervise the application process given at school as well as the environment where students live which is less supportive.

 

References

Agustiana, R. (2022). Strategi Guru PAI Dalam Menungkatkan Pembelajaran PAI (Studi Analisis DI SMAN 1 Krueng barona jaya). Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.

Arif Rahman Hakim, M. S. (2018). Strategi Guru PAI dan Budi Pekerti Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa di SMPIT Al-Hidayah kecamatan taman sari kabupaten bogor. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 22-33.

Budiana, Atieka. (2019). Peran Pendidikan Karakter dan Kreatifitas Siswa Dalam menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Ilmu Pengetahuan, 2(2), 331-341.

Chastanti, I. (2019). Pendidikan Karakter Pada Aspek Moral Knowing Tentang Narkotika Pada Siswa Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Sosial, 6(1), 26-37.

Desiani, T. (2020). Pengaruh Pergaulan Teman Sebaya Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Kelas VIII MTS Negri 3 Tangerang. Jurnal Mediakarya Mahasiswa Pendidikan Islam, 1(1), 47-68.

Dwi, D. (2020). Pembentukan Karakter Islami melalui Pengembangan Mata Pelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Aliyah An-Najah Bekasi. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 10(2), 121-132.

Fahruddin, M. (2022). pola pendidikan karakter religious melaluiIslamic boarding school diindonesia. Malang.

Fauzan, A. (2022). Gugusan Aksra Edukasi (Kajian Pemikiran, Evaluasi dan Teknologi Pendidikan). Pekalongan: Nasya Ekspanding Manajemen.

Hakim Arif Rahman, d. (2019). Strategi Guru PAI dan Budi Pekerti Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa di SMPIT Al Hidayah Kecamatan Taman Sari Kabupaten Bogor Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Ilmu Pendidikan, 23.

Hakim Rahman Arif, d. (2019). Strategi Guru PAI dan Budi Pekerti Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa di SMPIT Al Hidayah Kecamatan Taman Sari Kabupaten Bogor Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Iilmu Pendidikan, 26.

Hanafiah, Y. (2021). aku bangga menjadi guru, peran guru dalam penguatan nilai karakter peserta didik. Yogyakarta.

Hanafiah, Y. (2021). Aku Bangga Menjadi Guru, peran Guru Dalam Penguatan Nilai Karakter Peserta Didik. Yogyakarta: UAD Press.

Harahap, E. (2022). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Islam. Pekalongan: NEM.

Hardayanti. (2019). Desain Penelitian Dan Teknik Pengumpulan Data Dalam Penelitian. Jurnal Pendidikan, 7(1), 1-20.

Hardiyanto. (2021). Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama ISLAM, 3(1), 1-20.

Ianah, G. (2022). Pendidikan Humanism Religius. Pekalongan: NEM.

Imam. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter (ppk). Jakarta: Erlangga Mahameru.

Indah, A. (2020). Strategi Guru PAI Dalam Membentuk Karakter Kerja Keras Pada Siswa Di SMP Negeri 2 Pendopo Barat

Empat Lawang. Bengkulu: IAIN Bengkulu. Ismail. (2021). Peningkatan Kompetensi Pandagogik Guru PAI

Dalam Pembelajaran Dari Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 710-717.

Jannah, M. (2019). Metode dan Strategi Pembentukan Karakter Religius Yang Diterapkan di SDTQ-T AN NAJAH PONDOK PESANTREN CINDAI ALUS MARTAPURA. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 17-23.

Jentoro. (2020). Peran Guru PAI Dalam Menanamkan Nilai-nilai Islam Wasatiyah Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 46- 58.

Julhadi. (2021). Program Pengalaman Lapangan di Perguruan Tinggi . Tasik: EDU.

Lathifatuddin. (2020). Top 10 Softskill (Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0). Indramayu: Adab. Lufri. (2020). Metode Pembelajaran : Strategi, Pendekatan, Model, Metode Pembelajaran. Malang: Cv IRDH.

Moch, Y. (2017). Strategi Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Kedisiplinan Beribadah Sholat Lima Waktu. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(9), 35.

Mukhlis. (2023). Pola Pendidikan Karakter Religius Melalui Islamic Boarding School di Indonesia. Cirebon: PustakaPeradaban.

Munif, M. (2021). Strategi Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Nilai-Nilai Kejujuran. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 163-179.

Mustoip, I. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter. Surabaya: Jakad Publishing.

Pridayani, M. (2022). Faktor Pendukung dan PenghambatPelaksanaan ProgramPenguatan Pendidikan KarakterReligius Terhadap Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 329-341.

Purandina, Y. (2022). Membangun Pendidikan Karakter. Padang: Global Eksekutif Teknologi.

Rubini. (2022). Pemikiran Pendidikan Karakter Anak (SebuahGagasan Besar Al-Zanuji dan John Locke). lamongan: Academia Publication.

Rukhayati, S. (2020). Strategi Guru PAI Dalam Membina Karakter Peserta Didik SMK Al Falah Salatiga. Salatiga: LP2M Press IAIN Salatiga.

Salsabila. (2021). Upaya Guru Dalam Meningkatkan DisiplinSiswa Melalui Pendidikan Karakter Di MIS Istiqomah Kecamatan Medan Helvetia. Yogyakarta: UAD PRESS.

Sardiman, A. (2008). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar.Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sauri, S. A. (2020). Peran Guru Agama Islam Dalam Menangkal Berita Hoax (Literasi Digital). Jombang: GUEPEDIA.

Septantiningtyas, N. (2019). PTK (Penelitian Tindakan Kelas). Klaten: Penerbit Lakeisha.

Simatupang, H. (2019). Strategi Belajar Mengajar Abad Ke-21. Surabaya: Cipta Media Edukasi.

Su'adah, U. S. (2021). Pendidikan Karakter Religius (Vol. 4). Surabaya: Global Aksara Press.

Surhayat, Y. (2021). Metode Penelitian Pendidikan. Banyumas: Wawasan Ilmu.

Tholib, A. (2022). Pelatihan Analisis Data Model Miles dan Huberman untuk Riset Akuntansi Budaya. JurnalPengabdian Ilmiah, 5(1), 22-33.

Umar, F. (2022). Peranan Guru PAI Dalam Mengatasi KesulitanBelajar Peserta Didik. Makasar: Fitriawan Umar.

Yasyakur, M. (2017). Starategi Guru Pendidikan Agama IslamDalam Menanamkan Kedisiplinan Beribadah Sholat LimaWaktu. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1186.

Yusuf Hanafiah, d. (2021). Aku Bangga Menjadi Guru, PeranGuru Dalam Penguatan Nilai Karakter Peserta Didik. Yogyakarta: UAD Press.

Downloads

Published

2023-11-28

How to Cite

Febrianti, C. (2023). STRATEGI GURU AKIDAH AKHLAK DALAM MEMBENTUK KARAKTER RELIGIUS SISWA. JM2PI: Jurnal Mediakarya Mahasiswa Pendidikan Islam, 4(2), 99–111. https://doi.org/10.33853/jm2pi.v4i2.757