Metode Modelling dalam Pendidikan Karakter pada Anak (Analisis Surat Al Ahzab Ayat 21)
DOI:
https://doi.org/10.33853/jm2pi.v1i2.116Keywords:
Method, Modelling (exemplary), children character building.Abstract
The aim of this research is to analyze surah Al-Azhab verse 21 which contains of exemplary method. The exemplary method related to character building of children. The background of research is the lack of models or figures in exemplary, by the result children having exemplary crisis.
This research is library research, by using tafsir approach. The primer source of the research is tafsir Asy-Sya’rawi with the interpretation of Muhammad Mutawalli ash-Sha'rawi and also Tafseer Al- Mishbah by Muhammad Quraish Shihab.
The research result showed that exemplary method is effectively enough to shape children characters. Parents and teachers should be giving proper example due to children have imitating nature. Parents and teacher need to have traits such as Prophet Muhammad as contained in surah Al-Azhab verse 21
References
Ahmad, K. asy syantut. (2005). Rumah Pilar Utama pendidikan Anak. Robbani press 2005.
Al-Jaza’iri, A. B. J. (2008). Pedoman Hidup Muslim. terj. Hasanuddin dan Didin Hafidhuddin. PT Pustaka Litera Antar Nusa.
al-Nahlawi, A. (1989). prinsip-prinsip dan metode pendidikan Islam, terj. Noer Ali. Darul Fijr.
Aprianif. (2017). Pandangan Hukum Islam Terhadap Dewasa Dini. Cinta Buku Media.
Arifin, A. S. (2017). MELALUI METODE KETELADANAN DI SMK MA ’ ARIF NU 1 SUMPIUH KECAMATAN SUMPIUH KABUPATEN BANYUMAS FAKULTAS TARBIYAH DAN ILMU KEGURUAN INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI ( IAIN ) PURWOKERTO.
Asmani, J. M. (2011). buku panduan internalisasi pendidikan karakter di sekolah. Diva Press.
Asy-Sya’rawi, M. M. (1999). Tafsir asy-Sya’rawi (Jilid 19). Akhbar Al-Yaum.
aunillah, nurla isna. (2011). Panduan Menerapkan pendidikan Karakter di sekolah. Laksana.
Azwar, S. (2009). Metode Penelitian. Pustaka Pelajar.
Bafirman. (2016). Pembentukan Karakter siswa melalui pelajaran penjasorkes. Kencana.Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. New Jersey.
Barsihannor. (2009). Belajar dari Lukman al - Hakim (Muhammad R). Kota Kembang.
Baryagis, H. (2005). Wahai Ummi Selamatkan Anakmu. Arina.
Departemen Agama Republik Indonesia. (2003). Al-Qur‟an Terjemah. al hidayah.
Departemen Agama Republik Indonesia. (2012). Al Qur’an dan Terjemahnya. Sukses Publishing.
Departemen Agama RI. (2004). Al – Qur’an dan terjemahnya. Al – Qur’an 2004.
E. Baharuddin. (2014). Books @ Books.Google.Co.Id. In Journal Ekonomi dan Bisnis Indonesia (Vol. 23, p. 187). https://books.google.co.id/books?id=t3zPqTnRjX0C&dq=wrong+diet+pills&source=gbs_navlinks_s
fatah, abdul. (2009). 40 Metode Pendidikan dan Pengajaran Rasulullah SAW. Isyad Baitus Salam.
Fathani, A. H. (2008). Ensiklopedi Hikmah Memetik Buah Kehidupan Di Kebun Hikmah. darul hikmah.
Gregory J. Feist, J. F. (2008). Theories of Personality. Pustaka Pelajar.
Gunawan heri. (2014). Pendidikan Karakter Konsep Dan Implementasi. alfabeta.
Hariyati, N. (2011). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Alfabeta.
Hidayat, R. (2015). Muhammad Saw The Super Teacher. Zaytuna Ufuk Abadi.
hisyam, ibnu. (n.d.). sirah nabawiyah ibnu hisyam jilid 2. darul falah.
Idit, midi muhammad. (2014). Biografi Syaikh M. Mutawalli asy-Sya’rawi.
Kamsinah. (2014). Tugas dan tanggung jawab guru dalam pendidikan islam (Nur khalis). Alauddin university pers.
Kartini, K. (1990). Pengantar Metodologi Riset Social. Mandar Maju.
kementrian pendidikan nasional (kemendiknas). (2010). Grand Desain Pendidikan Karakter.
Koesoema, A. doni. (2010). pendidikan karakter strategi mendidik anak di zaman global. Grasindo.
Muhammad, H. (2006). Tokoh-Tokoh Islam yang Berpengaruh Abad 20. Gema Insani Press, 2006.
Munir, A. (2006). Spritual Teaching. Pustaka Insan Madani.
Mustofa, A. (2019). Metode Keteladanan Perspektif Pendidikan Islam. CENDEKIA : Jurnal Studi Keislaman, 5(1). https://doi.org/10.37348/cendekia.v5i1.71
Narvaez, D. & Lapsley, D. K. (2008). Teaching moral character. For Teacher Education. The Teacher Educator, 43(2), 156–172.
Nata, A. (1997). Filsafat Pendidkan Islam. logos wacana ilmu.
Nata, A. (2005). Tokoh- tokoh Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia. RajaGrafindo Persada.
Nurhadi, G. S. A. (2003). Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching And Learning/CTL) Dan Penerapannya Dalam KBK. Penerbit Universitas Universitas Negeri Malang.
Nuryatin, A. (2010). Mengabadikan Pengalaman dalam Cerpen. Yayasan Adhigama.
Padil, M. dan T. S. (2010). Sosiologi Pendidikan, Keluarga, Masyarakat dan Sekolah. UINMaliki Press.
Pendidikan, Departemen, dan K. (1995). Kamus Besar Bahasa Indonesia (kedua cet). Balai Pustaka.
Rahman, J. ‘Abdur. (2005). Tahapan Mendidik Anak Teladan Rasulullah, terj. Bahrun Abubakar Ihsan Zubaidi. Irsyad Baitus Salam.
ramayulis. (2010). Metodologi Pendidikan Agama Islam . kalam mulia.
Samani, muchlas & hariyanto. (2011). konsep dan model pendidikan karakter. PT Remaja Rosdakarya.
Shihab, Quraish, M. (1992). Membumikan al-Qur’an. Mizan.
Shihab, M., & Quraish. (2002). Tafsir Al-Misbah, Pesan, Kesan dan keserasian al-Qur’an. volume 11, 213.
Sholeh, A. rahman. (2005). Pendidikan Agama dan Pengembangn untuk Bangsa. PT. Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.
Suharsimi, A. (1998). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.
Suhono, S., & Utama, F. (2017). Keteladanan Orang Tua dan Guru dalam Pertumbuhan dan JMKSP. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan, Dan Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, Volume 3,.
Sutrisno, H. (1985). Metodologi Research. (Yogyakarta: Yayasan Penerbit Fakultas Psikologi UGM.
Suwardi, E. (2011). Metodologi Penelitian Sastra. Tim Redaksi CAPS.
Syamsudin Nor & Achmad Sunarto. (2005). Himpunan Hadits Shahih Bukhori. AnNur Press.
Taha, H. A. (1992). Operation Research-An Introduction. Macmillan Publishing Company, 1–10.
Uhbiyati, N. (1999). ilmu pendidikan islam II. Cv Pustaka Setia.
Umar, B. (2012). Hadits Tarbawi. Amzah.
Wahiduddin Khan maulana. (2016). Muhammad Nabi Untuk Semua. pustaka alfabet.
Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Ðкономика Региона.
Zainudin. (2013). Pendidikan Anak Sebagai Tuntutan Masa Depan Anak. Ta’allum Jurnal Pendidikan Islam, 01. n.