Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Di Mis Al Ikhwan Tenjo
DOI:
https://doi.org/10.33853/jm2pi.v3i2.524Keywords:
Principal Strategy, Learning ProcessAbstract
The purpose of this study was to find out how the concept of the head of the madrasa in improving the learning process at MIs Al Ikhwan Tenjo and to find out the inhibiting factors for the head of the madrasa in improving the learning process at MIs Al Ikhwan Tenjo. This study used an approach in the form of field studies at MIs Al Ikhwan Tenjo, the data collection techniques in this study used observation, interviews and documentation. The research subjects are: Head of Madrasah and Teachers. The steps for analyzing data are data reduction, data presentation and conclusions or data verification. The results of this study indicate that the principal of the madrasa has a very important role in improving the learning process at MIs Al Ikhwan Tenjo. Through all the strategies carried out by the head of the madrasa, the realization of educational institutions that have clear goals. In improving the learning process at MIs Al Ikhwan Tenjo, the principal of the madrasah has obstacles such as lack of infrastructure and lack of teacher performance.
References
Aritonang, O. T. (2012). Harapan Masyarakat dan Tantangan dalam Pendidikan. Lentara Pendidikan, 15.
Banun, S., Yusrizal, & Usman, N. (2016). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada SMP Negri 2 Unggul Mesjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 4, 138.
Danim, S. (2010). Inofasi Pendidikan dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Tenaga Kependidikan. Pustaka Setia.
Hermawan, A. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran Menurut Al-Ghazali. Jurnal Qathruna, 1.
Ismuha, Khaerudin, D. (n.d.). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada SD Negri Lamklat Kecamatan Darussalam Kabupaten Aceh Besar. Administrasi Pendidikan, 4.
Mukhlis. (2017). efektivitas peranan kepala sekolah dalam implementasi manajemen berbasisi sekolah di SMK muhammadiyah 2 Blora. pascasarjana UMS. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/41359
Nur, H., & Dahlan, M. Z. (2019). Menjadi Kepala Sekolah Ideal, Efektif dan Efisien. Literasi Nusantara.
Rosdijati, N. (2015). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. http://lpmjateng.go.id/web/rsip/karya/tulis/ilmiah
Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. PT Kharisma Putra Utama.
Said, A. (2018). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Melestarikan Budaya Mutu Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1. http://uin-malang.ac.id
Shobri, M. (2017). Strategi Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Aliyah Hasan Jufri. Jurnal Studi Keislaman, 3, 15.
Sumarsono. (2020). Belajar dan Pembelajaran di Era Milenial [Universitas Muhammadiyah Malang]. http://ummpress.umm.ac.id
Tanjong, P. (2017). Strategi Kepala Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pembelajaran di SMAN 1 Samalanga [Universitas Islam Negri Ar-Raniry Banda Aceh]. http://library.ar-raniry.ac.id