KONSEP QURROTA A’YUN SEBAGAI KARAKTER ANAK (STUDI AL-QUR’AN SURAT AL-FURQAN: 74 DAN AL-SAJDAH: 17)

Authors

  • Siti Maryam STIT Islamic Village Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.33853/istighna.v2i2.178

Keywords:

Interpretation of Ulama, Character Psychology

Abstract

Lately, many parents and educators are still complaining about the success of children's character education, especially in adolescence. Teenagers usually tend to violate moral values, ethics, and religious norms such as: undisciplined, not independent, disrespectful, against parents, lazy to learn, leave prayer, violence, fighting, brawls, etc. other. This creates a problem for parties: the government, schools, the community, more specifically for parents. Therefore research on the concept of qurrota a'yun as a child character based on the study of the Qur'an al-Furqan: 74, and as-Sajdah: 17 is important. There are various opinions of the scholars about the concept of qurrota a'yun, namely Ahmad Mustafa al-Maraghi, Ibn Kathir Muhammad Nasib ar-Rifa'i, Buya Hamka, and Quraish Shibab. The basic concept of child character education is religious, biological, psychological, sociological. So too, the role of parents and educators in shaping children's character can be done through a religious approach, habituation, emotional, rational, functional and obedience approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Siti Maryam, STIT Islamic Village Tangerang

Dosen Pendidikan Agama Islam STIT Islamic Village Tangerang

References

Al-Imam, Fadhail Abil, Kasir Ibnu al-Hafidz, 1994, Tafsir Al-Qur’anul Azkhiim, Addamsiq: t.p.

Al-Nahlawi, Abdurrahman, 1996, Pendidikan Islam di Rumah Sekolah dan Masyarakat, Jakarta: Gema Insani Press.

Al-Maraghi, Ahmad Mustafa, 1984, Terjemah Tafsir al-Maraghi, Semarang: Thoha Putra.

Ar-Rifa’i Muhammad Nasib, 2012, Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir, Jakarta: Gema Insani.

Abdurrahman, 2010, Cara Rasulullah Mendidik Anak, Jakarta: Azhar Risalah.

Agustian, Ginanjar Ari, 2002, Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi, dan Spiritual (ESQ), Emotional, Spiritual Quotient, Jakarta: Arga Wijaya Persada.

Ahmad al-Anshari, Abdillah Muhammad, 1998, Tafsir al-Qurtubi, Bairut.

Ali, Abdullah Yusuf, 1994, Qur’an Terjemah dan Tafsirnya, Jakarta: Pustaka Firdaus.

Alvis, Cicago, Derajat Zakiyah, Cony R, Semiawan, 2002, Belajar Dan Pembelajaran Dalam Taraf Usia Dini, Jakarta: Prenhallindo.

Darajat, Zakiah, 1994, Pendidikan Islam Dalam Keluarga dan Sekolah, Jakarta: Ruhama.

Departemen Agama RI, 1978, al-Qur’an dan Terjemahnya, Jakarta: Depag RI.

Departemen Agama RI, 2009, al-Qur’an Bayan, Jakarta: Bayan Qur’an.

Departemen Agama RI, 2007, al-Qur’an Terjemah Perkata, Jakarta: Sigma.

Departemen Agama RI, 2009, al-Qur’an Syahril, Jakarta: t.p.

Dwiyono, Iriyanto, 2006, Membangun Keluarga Cerdas Dunia Akhirat, Jakarta: Aksara Indonesia.

Hamka, 1996, Tafsir al-Azhar, Jakarta: Panjimas.

Hawadi, Akbar Reni, 2007, Psikologi Perkembangan Anak Mengenal Sifat-Sifat, Bakat Anak, Jakarta: Panjimas.

IAIN, STAIN, PTAIS, Fakultas Tarbiyah, 1999, Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: t.p.

Jamaris, Martini, 2003, Perkembangan Dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-Kanak, Jakarta: t.p.

Malik, Fajar, 2010, Mendidik Anak Ala Muhammad, Yogyakarta: Sketsa.

Megawangi, Ratna, 2005, Terbaik Untuk Buah Hati, Jakarta: MQS Publishing.

Nata, Abudin, 2014, Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran, Jakarta: Kencana Pranada Media Group.

Novan, Ardy Wijaya, 2013, Bina Karakter Anak Usia Dini, Jakarta: Ar-Ruz Media.

Qayyim, Ibnul, 1998, Pesan-Pesan Spiritual, Jakarta: Gema Insani Press.

R. Coni, 2001, Penerapan Pembelajaran Pada Anak, Jakarta: Indeks.

Sayyid Qutub, 2000, Tafsir Fi Zilalil Qur’an (Di bawah Naungan al-Qur’an) Terjemahan Asad Yasir dkk, Jakarta: Gema Insani Press.

Shabir, Muslich, 1989, Terjemah Riyadlus Shalihin, Semarang: Putra.

Shihab, M. Quraish, 2012, Tafsir al-Misbah, Jakarta: Lentera Hati.

Syarif, Adnan, 2002, Psikologi Qur’ani, Jakarta: Pustaka Hidayah.

Sulhan, Najib, 2010, Pembangunan Karakter Pada Anak, Surabaya: Intelektual Club.

Supriyono Widodo, Ahmadi Abu, 2004, Psikologi Belajar, Jakarta: Rineka Cipta.

Syalwan, Muhammad Ali, 2003, Wahai Ayah dan Ibu Didiklah Anakmu, Yogyakarta: Daar Al-Qasim.

Tafsir, Ahmad, 1995, Pendidikan Agama Dalam Keluarga, Jakarta: t.p.

Thalib, Muhammad, 1996, 50 Pedoman Mendidik Anak Menjadi Shaleh, Bandung: Irsyad Baitu Salam.

Ulwan, Abdullah Nashih, 2007, Pendidikan Anak Dalam Islam, Jakarta: Pustaka Amani.

Undang-undang di Indonesia, No. 23, th, 2002. Tentang Perlindungan Anak, Jakarta: t.p.

Yahya, Jaya, 2004, Bimbingan Konseling Agama Islam, Jakarta: Angkasa Raya.

Zainuddin, St, 1994, Anak Dan Lingkungan Menurut Pandangan Islam, Jakarta: Andes Utama Prima.

Downloads

Published

2019-07-30

How to Cite

Maryam, S. (2019). KONSEP QURROTA A’YUN SEBAGAI KARAKTER ANAK (STUDI AL-QUR’AN SURAT AL-FURQAN: 74 DAN AL-SAJDAH: 17). ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2(2), 73–85. https://doi.org/10.33853/istighna.v2i2.178

Issue

Section

Original Research Article