PENGARUH METODE DEMONSTRASI TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN FIQIH
DOI:
https://doi.org/10.33853/jm2pi.v4i1.579Keywords:
demonstration method, interest in learning, learning fiqhAbstract
This research aimed to discover the effect of learning using the demonstration method on students' class X and XI learning interest in learning Fiqh (Islamic jurisprudence) at MA Nur As-Sholihat. This study used a descriptive quantitative correlational type and was conducted at MA Nur As-Sholihat, South Tangerang. The research subjects were students of class X and XI MA Nur As-Sholihat, totalling 100 students. The research applied a cluster sampling technique, and data collection techniques utilized questionnaires, interview and documentation. The validity result adopted the Pearson Product Moment correlation technique and the Cronbach Alpha Reliability Test with the help of SPSS 25. The data analysis used the Pearson Product Moment correlation and simple linear regression techniques. The results indicated a positive effect of the demonstration method on students' interest in learning Fiqh at MA Nur As-Sholihat. This can be seen from the acquisition of the t value is 7,985. In contrast, the t table  is 1,66, with a significance level is < 0,05. The criteria H0  is rejected if t value ˃ t table  at α = 5% with a value is 7,985 > 1,66. This means that the contribution of the variable X (Demonstration Method) with the variable Y (Students' Interest in Learning) is 39,4%, and the difference is 60,6% which was not examined in this research.
References
Anggraeni, E. (2017). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Seni Tari Di SD Negeri Dukuhwaru 4 Kecamatan Dukuhwaru Kabupaten Tegal. In Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang. Universitas Negeri Semarang.
Fuad, Z. Al, & Zuraini. (2016). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas 1 SDN 7 Kute Panang. Jurnal Tunas Bangsa, 42–54.
Gafur, A. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPA Terpadu Melalui Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Sano Nggoang Manggarai Barat Tahun Pelajaran 2017/2018. Jisip, 2(1), 144–161.
Hasibuan, T. R. (2018). Pengaruh Penggunaan Metode Demonstrasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Thaharah di Kelas VII MTs Muhammadiyah 15 Medan. Universitas Muhammadiyah Sumatra Utara.
Hidayatillah, Y., Jamilah, Fitriyah, N., & Dkk. (2021). Metode Pembelajaran Guru dan Dosen Kreatif. CV. Global Aksara Pres.
Mendiknas RI. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 Tentang Standar Proses. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Ovan, & Saputra, A. (2020). CAMI: Aplikasi Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Berbasis Web. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Pratiwi, N. K. (2017). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smk Kesehatan Di Kota Tangerang. Pujangga, 1(2), 31.
Saputra, W. R., Hendri, M., & Aminoto, T. (2019). Korelasi Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII di SMP Negeri Se-Kecamatan Jambi Selatan. EduFisika, 4(01), 36–45.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Trygu. (2021). Teori Motivasi Abraham H. Maslow dan Hubungannya dengan Minat Belajar Matematika Siswa. Guemedia.
Waridah, E. (2017). Kamus Bahasa Indonesia. Bmedia.
Wiranty, W. (2017). Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Membaca Puisi. Jurnal Edukasi, 15(2), 284–294.
Zumaira, S. (2019). Pengaruh Metode Demonstrasi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Elastisitas Kelas XI SMAN 1 Krueng Barona Jaya. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.