Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Keberhasilan Menghafal Al-Qur’an Santri Pondok Pesantren Tahfidz Daarul Qur’an I’daad Shigor Putri Tangerang
DOI:
https://doi.org/10.33853/jm2pi.v2i2.496Keywords:
succes, memorizing The Qur'an.Abstract
The purpose of this study is to analyze the factors that influence the success of students in memorizing the Koran in the Islamic Boarding School Tahfidz Daarul Qur’an I’daad Shigor Putri Tangerang. This research is a qualitative research with a phenomenological approach. The research subjects were students at the Islamic Boarding School Tahfidz Daarul Qur’an I’daad Shigor Putri Tangerang which was divided into supporting and inhibiting factors. The results showed several factors influence the success of memorizing the Qur'an santri in Tahfidz Daarul Qur'an Islamic Boarding School I'daad Shigor Putri Tangerang divided into supporting and inhibiting factors.
References
Aeni, A. N. (2017). Hifdz Al-Quran: Program Unggulan Full Day School Dalam Membentuk Karakter Qurani Siswa Sd. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 4(1), 32–43.
Ahmad, S. B. (2009). Panduan Cepat Menghafal Al-Quran. Jogjakarta: DIVA Press.
Ahsin, W. (2000). Bimbingan Praktis menghafal al-qur’an. Jakarta: Bumi Aksara.
al-Qattan, M., & As, D. M. (1998). Studi Ilmu-Ilmu Qur‟an. Litera AntarNusa dan Pustaka Islamiyah.
Al Qaththan, S. M. (2018). Pengantar Studi Ilmu Al Quran. Pustaka Al- Kautsar.
Alfatoni, S. (2015). Teknik Menghafal Al-Qur‟an. 9, 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Arikunto, S. (2019). Prosedur penelitian.
Baharuddin, B., & Wahyuni, E. N. (2008). Teori belajar dan pembelajaran.
Ar-Ruzz Media.
Baharuddin, H. (2007). Psikologi pendidikan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media. bin Saper, M. N., Mahalle, S., Nurrahmi, H., Elmansyah, M. S. I., Heriyanti, M. P., Irfany, A., Sakdiah, H., Fauzi, A., Wulansari, P., & Sari, E.
P. (2018). Proceedings International Conference on Guidance and Counseling 2017 (ICGC‟ 17): Multicultural Guidance & Counseling (Vol. 1). Elmans’ Institute bekerjasama dengn Jurusan BKI FUAD IAIN Pontianak.
Bisri, C. H. (2008). Penuntun penyusunan rencana penelitian dan penulisan skripsi: bidang ilmu agama Islam. Rajawali.
Departemen Agama, R. I. (2018). Al-Qur’an Mushaf Al Quran Terjemah. Jakarta: Al-Huda.
Djiwandono, S. E. W. (2008). Psikologi Pendidikan, edisi revisi. Jakarta: Grasindo.
Gathercole, S., & Alloway, T. P. (2008). Working memory and learning: A practical guide for teachers. Sage.
Hadi, S. (1986). Metodology Research 3. Yogyakarta: Yayasan Penerbitan Fakul tas Psikologi Ugm.
Hanifah, A. H., & Khuriyah, S. A. (2017). PERAN ORANG TUA TERHADAP ANAK DALAM MENGHAFAL ALQUR‟AN DI TAMAN PENDIDIKAN TAHFIDZ ALQUR‟AN DARUSSUNNAH BANARAN SRAGEN TAHUN 2016/2017. IAIN Surakarta.
Herry, B. A. (2013). Agar orang sibuk bisa menghafal Al-Qur’an.
Yogyakarta: Pro-U Media.
Hidayah, A. (2018). Metode tahfidz al-Qur’an untuk anak usia dini (kajian atas Buku rahasia sukses 3 hafizh Quran Cilik Mengguncang dunia). Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur‟an Dan Hadis, 18(1), 51–70.
Hill, W. F. (2009). Theories Of Learning,(Theories of Learning, Conception, Comparison, and Significance, Translator: M. Khozim, Bandung: Nusa Media.
Indonesia, T. P. K. B. B. (2008). Kamus besar bahasa Indonesia.
Jakarta: Balai Pustaka.
Islam, D. R. E. (2002). Ensiklopedi Islam, Vol. IV, Jakarta: PT. Ichtiar Baru van Hoeve.
Kasiram, M. (2010). Metodologi penelitian: Kualitatif–kuantitatif. Uin-Maliki
Press.
Kattsoff, L. O. (2004). Pengantar Filsafat, terj. Soejono Soemargono.
Yogyakarta: T Iara Wacana Yogya.
KBBI. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia ( KBBI ). In Kementerian Pendidikan dan Budaya.
Lexy, J. (1985). Moleong Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya Luis Gottshalk.
Masyhud, F., & Rahmawati, I. H. (2016). Rahasia Sukses 3 Hafizh Qur’an Cilik Mengguncang Dunia. Jakarta: Zikrul Hakim.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
Moleong, L. J. (2007). Metodologi penelitian kualitatif edisi revisi.
Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 103.
Muhajir, N. (1998). Metode Penelitian Kualitatif (Cet. VII. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Mulyana, D. (2010). Metodologi penelitian kualitatif: paradigma baru ilmu komunikasi dan ilmu sosial lainnya. PT Remaja Rosdakarya.
Nashr, Y. (2015). Kecil-kecil Jadi Hafidz. Solo: Kiwah Media.
Nazir, M. (2014). Metode Penelitian Cet. 9. Penerbit Ghalia Indonesia. Bogor.
Oliver, J. (2013). 済無No Title No Title. Journal of Chemical Information
and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Olsen, W. (2004). Triangulation in social research: qualitative and quantitative methods can really be mixed. Developments in Sociology, 20, 103– 118.
RETNA HANDAYANI, A. (2011). PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA MELALUI METODE PEMBELAJARAN STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISIONS (STAD) BERBASIS TUTOR SEBAYA PADA POKOK BAHASAN
LINGKARAN PTK Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Gatak Sukoharjo Tahun Ajaran 2010/2011. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Salim, P. (1985). The Contempory English-Indonesia Dictionary.
Santrock, J. W. (2007). Psikologi pendidikan. Jakarta: Kencana, 46–55. Santrock, J. W. (2011). Masa perkembangan anak.
Shihab, M. Q. (1997). Mukjizat Al-Quran: Ditinjau dari Aspek Kebahasaan, Aspek Ilmiah, dan Pemberitaan Gaib. Mizan Pustaka.
Shihab, M. Q. (2001). Membumikan Alquran, Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat, cet. XXII. Jakarta: Mizan.
Shihab, M. Q. (2007). “ Membumikan†Al-Quran: fungsi dan peran wahyu dalam kehidupan masyarakat. Mizan Pustaka.
Sugiono, P. D. (2015). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Surakhmad, W. (1990). Pengantar penelitian ilmiah: dasar, metode dan teknik.
Tarsito.
Suryabrata, Sumadi. (1983). Metodologi pendidikan. Jakarta: Rajawali
Press.
Suryabrata, Sumardi. (1984). Pengantar Psikologi Pendidikan. Jakarta:
CV. Rajawali.
Svantesson, I. (2004). Learning Maps and Memory Skills. ab Bambang Prajoko. Jakarta: PT. Gramedia.
Tafsir, A., & TAFSIR, A. (2004). Filsafat Umum: Akal dan Hati Sejak Thales Sampai Capra. REMAJA ROSDAKASYA.
Wahid, W. A. (2014). Cara Cepat Menghafal Al-Qur‟an. Yogyakarta: Diva Press.
Walgito, B., & Walgito, B. (2004). Pengantar psikologi umum. Andi. Warsito, H. (1992). Pengantar Metodologi Pendidikan. Jakarta:
Gramedia Pustaka.
Wasty, S. (1983). Psikologi pendidikan. Landasan Kerja Pemimpin Pendidikan). Bina Aksara.
Zein, M. (1985). Tata Cara/Problematika Menghafal Alquran dan Petunjuk- Petunjuknya. Jakarta: PT Maha Grafindo.