PENDIDIKAN KARAKTER ANAK USIA DINI MODEL BEYOND CENTRE AND CIRCLE TIME

Authors

  • Nurlia Alfianti Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini STIT Islamic Village Tangerang
  • Nada Shofa Lubis Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini STIT Islamic Village Tangeran http://orcid.org/0000-0002-0722-6307

DOI:

https://doi.org/10.33853/jecies.v2i1.127

Keywords:

Education Character, Early Children Education, Beyond Circle and Time Model

Abstract

This study aims to analyze early childhood character education through the Beyond Center and Circle Time model. This research is in the form of a literature review, carried out by collecting and analyzing data in the form of books; journal; website; articles and the Law of the Republic of Indonesia relating to the center learning model for early childhood character education. Meanwhile, the analysis of these data is carried out by using the content analysis method. The results showed that character education could be carried out appropriately through the center learning model (BCCT). This can be seen from the center learning process that emphasizes character values.

References

Abdullah Nashih Ulwan (1991), Pedoman Pendidikan Anak dalam Islam. Semarang: Asy Syifa Abuddin Nata (1997), Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta : Logos Asma Hasan Fahmi (1979), Sejarah dan Falsafat Pendidikan Islam. Jakarta : Bulan bintang Amsal Bakhtiar (2007), Fisafat Ilmu. Jakarta: Rajawali Pers Achmad Mubarok (2009), Akhlak Manusia sebagai Konsep Pembangunan Karakter. Jakarta : GMPAM YPC-WAP Conny Semiawan (1997), Perspektif Pendidikan Anak Berbakat. Jakarta: Grasindo E.Mulyasa (2011), Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta : Bumi Aksara Faruq Nasution (2011), Antara Pedagoggi, Edukasi dan Tarbiyah, Persamaan dan Perbedaan Paradigm. Jurnal Istigna, Vol.04 Irawati Istadi (2003), Mendidik Dengan Cinta. Jakarta :Pustaka Inti James H.Stronge (2013), Kompetensi Guru-Guru Efektif. Jakarta : Indeks Jamaal ‘Abdur Rahman (2005), Tahapan Mendidik Anak. Bandung : Irsyad Baitus Salam John P. Millir, dkk, (ed.) (2005), Holistic Learning and Spirituality in Education, cet. I., 2 USA:State University of New York Press Kamus Besar Bahasa Indonesia online Leni Nurmiyanti (2020), Si Kecil Bukan Robot (Pedoman Praktis Dalam Mendidik Anak Berdasarkan Pengalaman dan Pendekatan Konseptual). Bandung : Widina Bhakti Persada Manpan Drajat, Ridwan Effendi (2014), Etika Profesi Guru. Bandung : Alfabeta M. Arifin(1991), Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksar Mohammad Ali (2009), Pendidikan untuk Pembangunan Nasional. Bandung : Grasindo Muhibbinsyah (2010), Psikologi Pendidikan. Bandung : Rosda M.Ngalim Purwanto (1991), Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: Rosda M.Sahlan Syafei (2006), Bagaimana Anda Mendidik Anak. Bogor: Ghalia Indonesia Mulyadhi Kartanegara (2003), Pengantar Epistimologi Islam. Bandung: Mizan Mulyadi Kartanegara (2005), Panorama Filsafat Islam, cet II. Bandung : Mizan Nanik Rubiyanto dan Dany Haryanto (2010), Strategi Pembelajaran Holistik di Sekolah. Jakarta:Prestasi Pustaka Nanang Fattah (2012), Sistem Penjamin Mutu Pendidikan. Bandung : Rosda Paulo, Ivan Illich, dkk (2009), Menggugat Pendidikan.Yogyakarta : Pustaka Pelajar Rachmat Djatnika (1996), Sistem Ethika Islam (Akhlak Mulia). Jakarta : Pustaka Panjimas Uyu Wahyudin, Mubiar Agustin (2011), Penilaian Perkembangan Anak Usia Dini. Bandung: Refika Aditama Undang-undang No.20 Tahun 2003 tentang, Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta : Negara Kesatuan Republik Indonesia Wan Mohd Nor Wan Daud (2003), Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed M.Naquib Al-Attas. Bandung: Mizan Yahdinil Firda Nadirah (2014), Psikologi Belajar dan Mengajar. Banten: Cahaya Minolta Zakiah Darajat, Sodali, dkk (1993), Pendidikan Agama Islam. Jakarta : Universitas Terbuka Zaim Elmubarok (2008), Membumikan Pendidikan Nilai. Bandung :Alfabeta

Downloads

Published

2021-03-31

Issue

Section

Articles