THE DEVELOPMENT OF FINE MOTOR AND VISUAL MOTOR SKILLS OF CHILDREN 4-5 YEARS OLD TO GET READY WRITE

Authors

  • Neneng Alawiyah Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Islamic Village Tangerang
  • Naila Attamim Sekolah Tinggi Teknik Cendekia Abditama

DOI:

https://doi.org/10.33853/jecies.v1i1.52

Keywords:

Anak Usia Dini, Perkembangan keterampilan motorik, Keterampilan visual motorik.

Abstract

The objective of this research is to describe: (1) the process development  of fine motor and visual motor skills of children 4-5 years old, (2) the learning media applied   development of  fine motor and visual motor skills, (3) the learning method applied development of  fine motor and visual motor skills of children 4-5 years old, (4) the learning evaluative applied development of fine motor and visual motor skills of children 4-5 years old to get ready write. The research is implemented at TK A “Plus†Insan Sejati, Cibinong West Java. This study is naturalistic qualitative deskriptive. The process of the research follows the Spradley’s advance stages which consists of collecting data by applying observation, interview, and documentation. Data analysis consists of domain analysis, taxonomi analysis, component analysis, and theme analysis. The result of the study show that: (1) the learning activities on the development fine motor and visual motor skills to get ready write are carried out by defference activities applied in each learning process, (2) learning strategy applied by the theacher are: defferent method, media and evaluation.

Keywords: Early childhood, Development motor skills, Visual motor skills.

 

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini adalah untuk (1) memahami proses perkembangan keterampilan motorik halus dan visual motorik usia 4-5 tahun, (2) menemukan media yang digunakan dalam pengembangan keterampilan motoirk halus dan visual motorik dalam menyiapkan menulis, (3) mengetahui aplikasi metode yang digunakan dalam upaya pengembangan keterampilan motorik halus dan visual motorik usia 4-5 tahun, dan (4) penggunaan evaluasi dalam mengembangkan keterampilan motorik halus dan visual motorik usia 4-5 atahun dalam menyiiapkan menulis. Penelitian ini di laksanakan di TK A â€Plus†Insan Sejati Cibinong dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif naturalistik. Proses penelitian ini mengikuti alur maju bertahap dari Spradley, proses pengumpulan data meliputi: analisis domain, analisis taksonomi, analisis komponen, dan analisis tema. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) pembelajaran dalam pengembangan keterampilan motorik halus dan visual motorik dalam menyiapkan menulis dilakukan melalui kegiatan-kegiatan yang beragam yang dilakukan pada setiap proses pembelajaran, (2) strategi pembelajaran yang digunakan meliputi: metode yang bervariasi, media yang disesuaikan dengan jenis kegiatan, dan evaluasi yang dilakukan pada setiap akhir kegiatan

References

Allyn and Bacon. 1996. Observation and Participation In Early Chilhood Setting. tp.

Arifin, Tatang M. 1986. Menyusun Rencana Penelitian. Jakarta: CV Rajawali.

Armstrong, Thomas. 2003. Setiap Anak Cerdas. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Balitbang PUSKUR-DIKNAS.

Bogdan, Robert C and Steve J. Taylor. 2006. Introduction To Qualitative Research Method. New York: John Willey and Son.

Carrol, Seefeldt and Nita Barbour. 1998. Early Childhood Education Introduction, fourth edition. New Jersey: Merril Of Practice-Hall.

Campbell, Linda and Bruce, Dee Dickinson. 2006. Metode Praktis Pembelajaran Berbasis Multiple Intelegences (penerjemah: Tim Intuisi). Depok: Intuisis Press.

Conny R. Semiawan. 2008. Belajar dan Pembelajaran Prasekolah dan Sekolah Dasar. Jakarta: Indeks.

DEKDIKBUD. Kamus Bahasa Indonesia, edisi kedua.

Dit. PADU dan Dirjen PLSP. 2004. Bahan Pelatihan Tentang Sentra. Jakarta.

Durkin, Dolores. 1997. The Kindergarten Child and Reading. New York: IRA Delaware.

Emilia, Regio. 1989. Development Appripriote Practice : Development Of Education. Tobin, Davidson and Wu.

F, Smith. 1982. Writing and Writer Heinamann Educational Book. London.

Gallahue, David L. t.t. Understanding Motor Development. Indiana.

Gie, Liang. t.t. Pengantar Dunia Karang Mengarang.

Guba, Egon G and Yvonna S. Lincoln. 1985. Naturalistic Inquiry. Bevery Hills: Sage Publication.

Harrel, Denise Dodd. 1992. How To Manage Your Whole Language Classroom. Hunington Beach: Teacher Material, Inc.

Hafferman, James A.W and E Lincoln. t.t. Writing: Collage hand book.

Hurlock, Elizabeth B. 1978. Perkembangan Anak (alih bahasa: dr. Med.Meitasari Tjandrasa & Dra. Muslichah Zarkasih). Jakarta: Erlangga.

Jamaris, Martini. 2003. Perkembangan Dan Pengembangan Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: PPS UNJ.

Klein, Marsha Dunn. 1990. Pre Writing Skill, t.p.

Landy, Joanne and Keith R. Burridge. 1999. Fine Motor Skill and HandWriting The Center For Applied Research In Education. New York.

Semiawan, Conny R. 1990. Pengenalan dan Pengembangan Bakat Sejak Dini. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Susan B Neumen. 2000. Learning to Read and Write: Developmentally Appropriate Practices for Young Children. National Association or the Education of Young Children.

Suharsimi Arikunto. 2002. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara.

Tarigan, H.G. 1987. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Spradley, James P. 1980. Participation Observation. New York: Me Graw-Hill Book Company.

UU Sistem Pendidikan Nasional tahun 2003. Bandung: Citra Umbara.

Yulaelawati, Ella, 2004. Kurikulum dan Pembelajaran; Filosofi Teori dan Aplikasi. Bandung: Pakar Raya.

Downloads

Published

2020-03-30

Issue

Section

Articles