TA'DIB EDUCATION IN CHARACTER DEVELOPMENT OF STUDENTS IN THE TIME OF COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.33853/jiebar.v2i2.205Keywords:
Ta'dib, Character, Covid-19Abstract
This study describes the concept of Ta'dib Muhammad Naquib Al-Attas in Character Development of Students. This research is a qualitative research that uses a pedagogical approach. The results show that the concept of Ta'dib according to Muhammad Naquib Al-Attas, the concept of Ta'dib emphasizes the mastery of the right knowledge in a person in order to produce stable charity and good behavior based on faith. The concept of Ta'dib, first, as a moral competence (morals) that must be possessed by educators and students, second, the formation of personality so that a person's psychological characteristics related to the tendency to relate socially with others, especially those related to; friendliness, self-control, implementation can be said to be successful because of the adab education that is applied in the lives of students, but it must also be admitted that during the epidemic of Ta'dib education there are few obstacles, such as education level, environment, culture, socio-economic level and online learning.
References
Alwi, H. (2017). Konsep Ta’dib Menurut Syed Muhammad Naquib Al-Attas Dan Implikasinya Bagi Pendidikan Karakter. IAIN Salatiga, 1–143.
Antoni, S. (2017). Dewesternisasi Pendidikan Islam (Studi Atas Pemikiran Sayyid Muhammad Naquib Al-Attas). Jurnal Ilmiah AL-Jauhari (JIAJ), 2(1), 36–48.
Athoillah Islamy, N. I. (2020). Aktualisasi Nilai-nilai Profetik dalam Pendidikan Keluarga di Tengah Pandemi. Mawasizh Jurnal Dakwah Dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 11(2), 29–48.
Bayu, M., Sampurno, T., Mada, U. G., Kusumandyoko, T., Surabaya, U. N., Islam, M. A., … Branding, V. (2020). Budaya Media Sosial , Edukasi Masyarakat , dan Pandemi COVID-19, (April). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15210
Bayu, Y., & Rahmadina, A. (2020). Peran Orang Tua dalam Menanamkan Nilai Karakter Kearifan Lokal Pada Masyarakat Pesisir. Edukasi, 14(2), 145–150.
Berg, B. L. (2004). Methods for the Social Sciences.
Dasar, D. I. S. (2016). Pembelajaran Seni Budaya Berbasis Kearifan Lokal Dalam Upaya Membangun Pendidikan Karakter Siswa Di Sekolah Dasar. Ritme, 2(1), 16–25.
Hafid, A. (2016). Hubungan Sosial Masyarakat Multietnik Di Kabupaten Luwu Sulawesi Selatan. Al-Qalam, 22(2). https://doi.org/10.31969/alq.v22i2.353
Ismail Suwardi Wekke, Arhanuddin Salim, Y. S. (2018). Pendidikan Karakter Dalam Masyarakat Bugis. Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 11(1), 41–62. https://doi.org/10.24042/ijpmi.v11i1.3415
Kaddi, S. M., Lestari, P., & Adrian, D. (2020). Komunikasi Keluarga Dalam Pencegahan Coronavirus Disease 2019. Jurnal Ilmu Komunikasi, 18(1), 63. https://doi.org/10.31315/jik.v18i1.3701
Lubis, S. (2019). Tinjauan Normatif Kurikulum Pendidikan Agama Islam Dalam Penanaman Nilai-Nilai Anti-Korupsi. Murabbi: Jurnal Ilmiah Dalam Bidang Pendidikan, STIT Al-Hikmah Tebing Tinggi, 02(01), 31–47.
Manullang, B. (2013). Grand Desain Pendidikan Karakter Generasi Emas 2045. Jurnal Pendidikan Karakter, (1), 1–14. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.1283
Maryani, K. (2020). Penilaian dan Pelaporan Perkembangan Anak Saat Pembelajaran di Rumah di Masa Pendemi Covid-19. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 41–52. https://doi.org/10.37985/murhum.v1i1.4
Mu’ammar, M. A. (2013). Internalisasi Konsep Ta’dîb Al-Attas dalam Pengembangan Karakter Peserta Didik. Tsaqafah, 9(2), 357. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v9i2.57
Pulungan, S. (2011). Membangun Moralitas Melalui Pendidikan Agama. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 8(1), 1412-5382,. Retrieved from http://journal.uir.ac.id/index.php/alhikmah
Putro, Khamim, D. (2020). Pola interaksi anak dan orangtua selama kebijakan pembelajaran di rumah. Fitrah: Jurnal of Islamic Education, 1(1), 124–140.
Rahmat Rifai Lubis, dkk. (2020). Pembelajaran Al-Qur’an Era Covid-19: Tinjauan Metode dan Tujuannya pada Masyarakat di Kutacane Aceh Tenggara. Kutta: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 4(2), 1–9. https://doi.org/10.30736/ktb.v4i2.275
Retno Purnama Irawati dan Zaim Elmubarok. (2014). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Tematik Berkarakter Bagi Siswa Sd Melalui Sastra Anak. Jurnal Pendidikan Karakter, (2), 81–96. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i2.2179
Rosmiati, A. (2014). Teknik Stimulasi dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini melalui Lirik Lagu Dolanan. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 15(1), 71–82. https://doi.org/10.24821/resital.v15i1.801
Sabar Budi Raharjo. (2010). Pendidikan Karakter sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(3), 229–238.
Sholeh, A. (2014). Pemahaman Konsep Tasamuh (Toleransi) Siswa Dalam Ajaran Islam. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 101–132. https://doi.org/10.18860/jpai.v1i1.3362
Sista, T. R. (2018). Implementasi Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Moral Remaja ( Studi Kasus di Pesantren Modern Muadalah dan Pesantren Salaf/Tradisional ). At-Ta’dib, 13(2), 154–167.
Susanti, R. (2013). Penerapan Pendidikan Karakter Di Kalangan Mahasiswa. AL-Ta Lim, 20(3), 480. https://doi.org/10.15548/jt.v20i3.46
Suyuthi, A. (2011). TA ’ DIB SEBAGAI UPAYA REKONSTRUKSI PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF SYED NAQUIB AL-ATTAS. AL HIKMAH, 1(September), 156–169.
TamaraJessika, Sugiatno, Eka Yanuarti, Warsah, I., & Deri, W. (2020). Strategi Pembelajaran Dosen Melalui Pemanfaatan Media Whatsapp Di Masa Pandemi COVID-19. At-Ta’lim: Media Informasi Pendidikan Islam, 19(2), 351–373.
Yadi Ruyadi. (2010). Model Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Budaya Lokal (Penelitian terhadap Masyarakat Adat Kampung Benda Kerep Cirebon Provinsi Jawa Barat untuk Pengembangan Pendidikan Karakter di Sekolah). In Proceedings of The 4th International Conference on Teacher Education; Join Conference UPI & UPSI (pp. 576–594). Retrieved from http://file.upi.edu/Direktori/PROCEEDING/UPI-UPSI/2010/Book_3/MODEL_PENDIDIKAN_KARAKTER_BERBASIS_KEARIFAN_BUDAYA_LOKAL_(Penelitian_terhadap_Masyarakat_Adat_Kampung_Benda_Kerep_Cirebon_Provinsi_Jawa_Barat_untuk_Pengembangan_Pendidikan_Karakter_di_Sekolah).
Yenti Sumarni. (2020). Pandemi Covid-19: Tantangan Ekonomi Dan Bisnis. Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6(2), 46–58.
Yunus, Nurseha, M. (2020). Culture of Siri’ in Learning Akidah Akhlak in MAN Suli Luwu District Budaya Siri’ dalam. JIEBAR : Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 01, 107–120.
Yunus, S. (2020). MODEL PENDIDIKAN BUDAYA BUGIS DALAM PENERAPAN NILAI-NILAI PLURALISME. JURNAL PENELITIAN, 14(2), 217–248.
Yusuf, M., Hamdani, Siregar, A. P., & Siregar, F. N. (2020). Implementasi Pendidikan Agama Islam di Masa Pandemi Covid-19. Maslahah Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 38–48. https://doi.org/10.30596/maslahah.v
Zuhdi, M. H. (2012). Islam Dan Pendidikan Karakter Bangsa. EL-HIKAM: Jurnal Pendidikan Dan Kajian Keislaman, 5(1), 83–103.