PENDIDIKAN NAHDLATUL ULAMA UNTUK PERADABAN DUNIA (RESPON K.H. ABDUL WAHID HASYIM)
DOI:
https://doi.org/10.33853/istighna.v3i2.223Keywords:
Pesantren, Islamic Education ReformAbstract
Kiayi Wahid Hasyim, a reformist pro-change, proposed changes and at the same time did the same for the pesantren environment. The most monumental changes in Pondok Pesantren Tebuireng, reforms in the methods and objectives of learning at the pesantren, and the establishment of madrasas. Kiayi Wahid Hasyim made the system tutorial as a bandongan method session. According to him, the bandongan method is very ineffective for the initiative of the students. Few things are aware that Kiayi Wahid Hasyim is a traditionalist who claims to be futuristic. He is a figure who represents circles that are rarely touched by academics, even researchers, most of whom are Western researchers, who tend to fall in love with modernists who are dynamic, adaptive, pragmatic, and not at all hostile to those from the West.Â
Downloads
References
Adnan, Baidowi, Kyai Haji Achmad Syahri, 40 Tahun Menjadi “Pemuda Roda†PBNU (Jakarta: NU Online PBNU, 2003)
Ali, Fachry dan Bakhtiar Effendy, Merambah Jalan Baru Islam, Rekonstruksi Pemikiran Islam Indonesia Masa Orde Baru (Bandung: Mizan, 1990), h. 48.
Arif, Mahmud, Pendidikan Islam Transformatif (Jogjakarta: LKiS, 2008)
Azra, Azyumardi, Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru (Jakarta: Kalimah, 2001)
Atjeh, Abu Bakar, Sejarah Hidup KH. Wahid Hasyim dan Karang Tersiar (Jakarta: Panitia Buku Peringatan alm. KH. A. Wahid Hasyim, 1957)
Basori, Ruchman, The Founding Father Pesantren Modern Indonesia Jejak Langkah KH. A. Wahid Hasyim (Jakarta: Incies, 2008)
Bruinessen, Martin Van, Kitab Kuning Pesantren dan Tarekat, Tradisi-tradisi Islam di Indonesia (Bandung: Mizan, 1999)
Black, Antony, Pemikiran Politik Islam dari Masa Nabi Hingga Masa Kini (Jakarta: Serambi, 2006)Daulay,
Dhofier, Zamakhsyari, Tradisi Pesantren. Studi Pandangan Hidup Kiayi dan Visinya Mengenai Masa Depan Indonesia (Jakarta: LP3ES, 2011)
---------, K.H. A Wahid Hasyim Rantai Penghubung Peradaban Pesantren dengan Peradaban Indonesia Modern (Jakarta: Prisma No. 8, 1984)
Galen Saylor J., Alexander, William M, and Lewis Arthur J., Curriculum Planning for Better Teaching and Learning (Holt-Rinehart and Winston, 1981)
Haidar Putra, Pendidikan Islam dalam Perspektif Filsafat, (Jakarta: Kharisma Putra Utama, 2014)
Haroen, A. Musthofa, Meneguhkan Islam Nusantara, Biografi Pemikiran dan Kiprah Kebangsaan Prof. Dr. KH. Said Aqil Siroj, MA. (Jakarta: Khalista, 2015)
Madjid, Nurcholis, Bilik-bilik Pesantren sebuah Potret Perjalanan (Jakarta: Paramadina, 1997)
Mas‘ud, Abdurrahman, Intelektual Pesantren (Yogyakarta: LKiS, 2004)
Makdisi, Goerge A., Cita Humanisme Islam, Panorama Kebangkitan Intelektual dan Budaya Islam dan Pengaruhnya terhadap Renaissans Barat (Jakarta: Serambi, 2005)
Masyhud, Sulthon dkk, Manajemen Pondok Pesantren (Jakarta: Diva Pustaka 2005)
Ma’shum, Saifullah, Karisma Ulama. Kehidupan Ringkas 26 Tokoh NU (Bandung: Yayasan Bina Buana, 1998)
Mastuki HS., Kebangkitan Santri Cendekia, Jejak Historis, Basis Sosial dan Persebarannya (Jakarta: Pustaka Compas, 2016)
Mandan, Arief Mudatsir (Ed), Napak Tilas Idham Chalid Tanggung Jawab Politik NU dalam Sejarah (Jakarta: Pustaka Indonesia Satu, 2008)
Misrawi, Zuhairi, Hadratussyaikh Hasyim Asy’ari, Moderasi, Keumatan dan Kebangsaan (Jakarta: Kompas, 2010)
Muin M., Abd, Praktek Pendidikan Keagamaan di Indonesia, (Ed). Deden Saeful Ridhwan (Jakarta: Pesagimandiri Perkasa, 2019)
Outhman, Ahmad Ismail, Dari Mengaji ke Mengkaji, dalam Abdul Khaliq (Ed), Dinamika Pesantren dan Madrasah (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002)
Peraturan Menteri Agama RI No. 13 Tahun 2014. Tentang Pendidikan Keagamaan Islam, Pasal 2.
Pranowo, Bambang, Runtuhnya Dikotomi Santri-Abangan, Refleksi Sosiologis atas Perkembangan Islam di Jawa Pasca 1965. Dalam Pidato Pengukuhan Guru Besar dalam Ilmu Sosiologi Agama pada Fakultas Ushuluddin IAIN Syarif Hidayatullah Jakarta (Jakarta: IAIN, 2001)
Qowaid, Diversifikasi Pendidikan Islam (Jakarta: Pesagimandiri Perkasa, 2019)
Rahardjo, M. Dawam (Ed): Pesantren dan Pembaharuan (Jakarta: LP3ES, 1983)
Ridhwan, Deden Saeful, Madrasah di Indonesia, Dinamika dan Eksistensinya, (Jakarta: Jurnal Ma’arif NU, 2017), Edisi XV. Tahun 2017.
Rumadi, Post Tradisionalisme Islam Wacana Intelektualisme dalam Komunitas NU (Jakarta: Departemen Agama RI, 2007)
Saifuddin, Lukman Hakim, Kekhasan Pendidikan Islam (Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kemterian Agama RI, 2015)
Seri Buku Tempo, Wahid Hasyim untuk Republik dari Tebuirang (Jakarta: KPG, 2011)
Sjadzali, Munawir, Islam Realitas Baru dan Orientasi Masa Depan Bangsa (Jakarta: UI Press, 1993)
Sanjaya, Wina, Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi (Jakarta: Kencana, 2005)
Tim Penyusun Kamus Besar Bahasa Indonesia, Kamus Besar Bahasa Indonesia (Jakarta: Balai Pustaka, 1988)
Umam, Saiful, KH. Wahid Hasyim, Konsolidasi dan Pembelaan Eksistensi, Menteri-menteri Agama RI, Biografi Sosial-Politik (Jakarta: INIS, PPIM, Litbang RI, 1998)
Undang-undang RI No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (Bandung: Citra Umbara, 2016)
Yatim, Badri dkk, Sejarah Perkembangan Madrasah (Jakarta: DEPAG RI, 2002)
Zarkasyi, Syukri, Manajemen Pesantren Pengalaman Pondok Modern Gontor (Ponorogo: Trimurti Press, 2005)
Zaini, A. Helmy Faisal, Pesantren Akar Pendidikan Islam Nusantara (Jakarta: Perhimpunan Pengembangan Pesantren dan Masyarakat (P3M), 2015)
-------, A. Helmy Faisal, Nasionalisme Kaum Sarungan (Jakarta: Kompas, 2018)
Zuhri, Saifudin, Guruku Orang-orang dari Pesantren (Yogyakarta: LKiS, 2001)Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Deden Saeful Ridhwan, Novri Dewita

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.