MANAJEMEN OPERASIONAL DALAM PROSES PEMBELAJARAN METODE SENTRA
DOI:
https://doi.org/10.33853/jecies.v1i1.54Keywords:
Pendidikan, Manajemen operasional, Anak Usia Dini, Kualitatif, Sentra.Abstract
This qualitative research was conducted with a background enriching discourse and analyzing operational management in TK / RA Sentra, namely RA Daaruttuqo. In addition, researchers want to describe the theories and facts of operational management of education in the RA / TK Daaruttuqo School which almost fulfill the management function, but with a note that is an improvement in organizing due to an unprofessional and proportional position in the realm of teaching and educational staff (administration), but in The application of RA Daaruttuqo's child development theory has fulfilled the criteria for organizing, planning and managing the curriculum in the Early Childhood learning model very well namely the Sentra method. Because the age of kindergarten should be a time of imagination so that they can present their world with words, pictures and works through their world that is playing. This study uses a descriptive qualitative approach using Spradley analysis.
Keywords: Education, Operational management, Early childhood, Qualitative, Sentra.
Â
ABSTRAK
Penelitian kualitatif ini dilakukan dengan latar belakang memperkaya wacana dan menganalisa manajemen operasional di TK/RA Sentra, yaitu RA Daaruttuqo. Selain itu peneliti ingin mendeskripsikan teori dan fakta manajemen operasional pendidikan di Sekolah RA/TK Daaruttuqo yang hampir memenuhi fungsi manajemen namun dengan catatan yaitu perbaikan dalam hal pengorganisasian dikarenakan ada posisi yang tidak professional dan proporsional dalam ranah tenaga pendidik dan kependidikan (administrasi), namun dalam aplikasi teori perkembangan anak RA Daaruttuqo telah memenuhi kriteria pengorganisasian, perencanaan dan pengelolaan kurikulum pada model pembelajaran Anak usia Dini dengan sangat baik yaitu metode sentra. Karena sepatutnya usia Taman Kanak Kanak adalah masa untuk berimajinasi sehingga mereka dapat mempresentasikan dunia mereka dengan kata-kata, gambar-gambar dan karya melalui dunia mereka yaitu bermain. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskrptif dengan menggunakan analisis Spradley.
References
Auerbacch,Stevanne, (2007) Smart Play Smart Toys. Jakarta: PT Buana Ilmu Populer
Alwi,Hasan,dkk, (2002) Kamus Besar Bahasa Indonesia Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Agus Surono. (2011) Tiga Tahap Perkembangan Otak. http://www.Tiga tahap Perkembangan Otak- Intisari Online.htm [Tiga Tahap Perkembangan Otak]
Bogdan, Robert C and Steven J. Taylor, (1975) Introduction to Qualitative Research Method New York: John Willey and Son
Danim, Sudarwan dan Suparno, (2009) Manajemen dan Kepemimpinan Transformasional kepala sekolah. Jakarta: Rineka Cipta
https://www.beritasatu.com/2016
https://www.pikiran-rakyat.com/2019).
Imron, Ali, (2011) Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara
Masardi, Yudistira dan Sisca Y, (2012) Pendidikan Karakter Dengan Metode Sentra, Penerbit: Media Pustaka Sentra, Bekasi
Ngugikimani, Gerald, (2005), Educational Management, (South Africa: Africa Virtual University, tt)
Usman, Husaini, (2004), Manajementeori, Praktik, dan Riset Pendidikan(Jakarta: BumiAksara)
Wibowo, Agus, (2013) Manajemen Pendidikan Karakter Di Sekolah: Konsep Dan Praktik Implementasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.